بهترین روانشناس کودک در تهران

بهترین روانشناس کودک در تهران

خیلی از خانواده ها برای  اصلاح اخلاق کودک  خود به دنبال  مشاور می گردند، اما چگونه می توان یک روانشناس کودک خوب در تهران را پیدا کرد ؟اختلالات عادتی در کودکان می تواند  برای والدین بسیار نگران کننده باشد اما   به راستی ریشه این اختلالات کدامند  ؟ چگونه می توان برای آن ها راه حلی پیدا کرد ؟ در ادامه این مطلب  به بررسی اهمیت  روانشناسی کودکان  و بررسی ریشه اختلالات  شایع در کودکان می پردازیم .

واکنش های والدین در این موارد بسیار پر اهمیت است ، این والدین هنگام مراجعه به یک روانشاس کودک در رابطه با استرس و  عصبانیت  کودکان خود  گله مند هستند و  علائم  اصلی آن  ها را ناخن جویدن ، انگشت مکیدن و… می دانند .

در بیشتر موارد  این اختلالات  ، اختلالات عادتی هستند  و واکنش بیش از اندازه والدین  این اختلال را تشدید می کند .  اما در مواردی  که ممکن است کودکان تحت  استرس قرار بگیرند  ممکن است  این اختلالات  به مراتب تشدید  شود .

حتی در خیلی موارد روانشناسان کودکان  بر این عقیده  هستند  که این عادت ها  باعث تخلیه تنش های روزانه کودک می شود و خیلی هم منفی نمی باشند .

بهترین روانشناس کودک در تهران
بهترین روانشناس کودک در تهران

شایع ترین اختلالات عادتی در کودکان

شایع ترین  این  اختلالات شست مکیدن است، حتی در  سونوگرافی هایی که جنین در رحم مادر است گاهی دیده می شود  که انگشت جنین در دهانش قرار دارد . در سال اول زندگی  انگشت مکیدن کودکان برای  کودک به هیچ وجه یک اختلال به شمار نمی رود  و حتی باید  این  عادت را داشته باشد .

پس می توان گفت  شست مکیدن  از عادت هایی است که بیشتر روانشناسان حتی  تا  4 سالگی  آن  را عادی می دانند  و نیاز به نگرانی والدین نمی باشد .

سن پیدایش اختلالات عادتی در کودکان ؟

سن پیدایش اختلالات  عادتی در کودکان از هر سنی می تواند شروع  شود ، گاهی حتی  زیر  سن دو سالگی بروز پیدا می کنند و نمی توان برای آن  زمان دقیقی را  تخمین  زد .

نقش راهکار های رفتاری در  درمان اختلالات عادتی

صرفا به دلیل آنکه  کودک دچار اختلالات  عادتی است،  نباید  به هیچ وجه  از دارو استفاده کنید . مگر آنکه همزمان با  آن  یک  سری  موارد همچون  افسردگی  ،  اضطراب شدید  و.. داشته باشد  که نیازمند استفاده از دارو باشد.معمولا برای درمان اختلالات  عادتی  از راهکار های رفتاری استفاده می شود  .

این باوری  غلط است  که لزوما کودکی که  انگشت میمکد و دچار اختلالات  عادتی است ، لزوما  کودکی مضطرب است . در حقیقت این باور مردم است و  به اشتباه در ذهن آن ها این  طور تداعی شده است  و اضطراب تشدید کننده عادت هاست .

زهرا امام روانشناس (خانواده_ ازدواج_ طلاق_ کودک_ نوجوان_ اختلالات جنسی) جهت هر گونه مشاوره می توانید با شماره ی ۲۲۱۸۳۵۲۷ تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام زهرا امام مراجعه نمایید .

تاثیر عوامل محیطی در بروز اختلالات عادتی

در خیلی از موارد  خود والدین دچار این اختلالات  هستند و کودکان  از آن ها الگو برداری می کنند . حتی  ممکن است در  مدرسه   از کودکان دیگر الگو برداری  کنند  و به یک نوع عادت برای آن ها تبدیل شود .

مهارت های اجتماعی کودکان

برای اینکه کودک هنگام بازی یا تعامل با افراد بیشترین میزان موفقیت را کسب کند، باید قادر باشد موقعیت فعلی را رها کند و سراغ موقعیت دیگری برود که کمی متفاوت است . به نحوه ای که کودک بازی با یک وسیله یا دوستانش را کنار می گذارد توجه کنید . آیا او به دیگران اطلاع می دهد که بازی اش به اتمام رسیده است ؟ آیا درک می کند یا متوجه هست دوستانش هنوز در حال بازی هستند یا نه؟ خیلی از والدین در رابطه با روابط اجتماعی کودکانشان و کنار آمدن آن ها با همسالانشان از زهرا امام روانشناس خانواده در تهران سوال می پرسند .

حفظ تعامل اجتماعی کودک

توانایی گذرا میان شرایط مختلف را می توان به مراحل متعددی تقسیم کرد . برای مثال، کودکی را در نظر بگیرید که مشکل پردازش حسی دارد ، ممکن است برای این کودک دشوار باشد زمانی که با سعی و تلاش بسیار یک اسباب بازی را شناسایی می کند از آن دست بکشد . اغلب این کودکان حتی پس از چندین مرتبه اخطار معلم در خصوص جمع کردن وسایل، همچنان به بازی خود ادامه می دهند . آن ها با جهان حسی خود مشغولیت دارند، بنابراین هنگامی که به آن ها نزدیک می شوید و اسباب بازی را از دستشان خارج می کنید خیلی ناراحت می شوند . آن ها سرنخ های قبلی را که در درک این جابه جایی مفید است گم می کنند . در جریان مربیگری اجتماعی و با سازماند دهی به گفتار کودک می توان به درک و کاربرد این سرنخ ها کمک زیادی کرد . وقتی کودکان با واژگان مشترک مورد استفاده در خانه، کلاس و جامعه بیرونی آشنا می شوند ، توانمندی بیشتری در کاربرد راهبرد های آموخته شده پیدا می کنند .

نظم دادن به بازی توسط کودک

لازم است کودک بداند چگونه به یک بازی نظم دهد . اغلب برای شروع بازی لازم است که کودکان با هم قرار و مدار و گفتگویی داشته باشند . وقتی کودکان بزرگ تر در بازی های گروهی شرکت می کنند ، مهم این است که به منظور انتخاب بازی و تعیین قواعد آن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند . امکان دارد در طول بازی هم بحث و مذاکره پیش آید.

تصمیم گیری توسط کودک در مورد اینکه چه کسی اول باشد؟

کودک نیاز به یادگیری راهبرد هایی دارد تا بتواند برای انتخاب نفر اول بازی تصمیم بگیرد . اغلب کودکانی که در یادگیری اجتماعی تاخیر دارند، در شروع بازی و به ویژه برای تصمیم گیری در مورد اینکه چه کسی بازی را شروع کند با مشکل روبه روی می شوند . کودکان باید روش های مختلفی بلد باشند تا ایده هایی برای انتخاب نفر پیدا کنند و بتوانند برای ادامه بازی تصمیم مناسب بگیرند . برای تصمیم گیری درباره انتخاب نفر اول بازی می توان از شیوه هایی کمک گرفت مانند انتخاب یک عدد بین 1 و 10 و…

بیرون رفتن از بازی

کودک باید یاد بگیرد وقتی در یک گروه شرکت می کند چگونه از بازی بیرون برود یا به آن خاتمه دهد . هنگامی که کودک دیگر تمایل ندارد در بازی شرکت کند ، قواعد اجتماعی به او اجازه نمی دهند که به سادگی بلند شود و بازی را ترک کند . کودک باید بتواند توجه همبازی هایش را جلب کند و به آن ها بگوید دیگر نمی خواهد ادامه دهد . هنگامی که او عضوی از یک گروه به حساب می آید، لازم است بر اساس حالت های چهره و وضعیت بدنی همسالانش متوجه شود که آیا هنوز هم مشغول بازی هستند یا خیر. برای اینکه بازی میان همسالان تداوم داشته باشد، کودک باید تشخیص دهد که لازم است از یک مرحله به مرحله بعدی فعالیت برود .

در هر حال توصیه ما به شما عزیزان این است  که با مشادهده  هر گونه اختلال  رفتاری در کودک  واکنش های شدید  نشان ندهید ،  یک روانشناس کودک خوب می تواند به شما در این مورد بسیار کمک کند .

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 10 =