مهارت های ارتباطی زوجین

با افزایش اختلافات زناشویی خطر جدایی زوجین وجود دارد و همین امر سبب شده است تا روانشناسان به دنبال یافتن راهی برای کمک به زوجین باشند . یکی از بهترین راهکارها برای کاهش و رفع اختلافات زناشویی آشنایی با مهارت های ارتباطی است . اینکه زوجین بتوانند با یکدیگر صحبت های قابل فهم داشته باشند و به حرف های یکدیگر به دقت گوش دهند و برداشت صحیح داشته باشند . مهارت های ارتباطی اشخاص در طول زندگی شان شکل می گیرد و عواملی چون پیش زمینه ها و چگونگی ارتباط در خانواده اصلی، فرهنگ، تفاوت های جنسیتی و وضعیت خلقی و هیجانی، باورها و انتظارات و تجارب ناشی از روابط صمیمانه قبلی و شخصیت بر چگونگی این مهارت تاثیر می گذارد . مهارت های مشاوره و گفت و گو به سه دسته تقسیم بندی می شوند: مهارت صحبت کردن، گوش دادن و مهارت ارتباط غیرکلامی نیز می باشد .

مهارت ارتباطی چیست ؟

مهارت های ارتباطی یک مبحث بسیار مهم است . برای داشتن یک زندگی موفق داشتن این مهارت ها لازم است و همچنین باعث می شود تا فرد در جمع ارتباط های بهتری داشته باشد . از ابتدا که یک کودک رشد می کند از سن دو تا سه سالگی دوران رشد اجتماعی است بدین معنا که می آموزد که با دیگران چگونه ارتباط داشته باشد . با این شرایط والدین باید با اصول صحیح تربیتی آن مهارت مناسب ارتباط را به کودکان خود آموزش دهند . کودکی که وارد محیط اجتماعی می شود زمانی که دچار اختلاف با دوست خود می شود این والدین هستند که الگوهای مناسب ارتباطی را باید به کودک آموزش دهند . لذا مهارت های ارتباط از کودکی آموزش داده می شود، سپس در محیط های آموزشی این مهارت شکل می گیرد .

چگونه می توان مهارت ارتباطی را کسب کرد ؟

مهمترین مهارت ارتباطی، مهارت گفت و گو است . چگونه صحبت کردن بسیار حائز اهمیت می باشد . از مهمترین عواملی که سبب می شود تا این مهارت را کسب کنیم مدیریت خشم است . اگر مدیریت خشم در یکی از زوجین و خانواده ها اتفاق افتد می تواند از وجود اختلافات پیشگیری می شود .

تکنیک های مدیریت خشم

تغییر الگوهای رفتاری بسیار سخت است اما زود خسته نشوید و تکرار بسیار مهم است سعی نمایید با تکرار بتوانید الگوهای رفتاری نادرست خود را تغییر دهید .

شناسایی هیجانات

یکی از تکنیک های مدیریت خشم در روابط زوجین شناسایی هیجانات آن ها است . یک فردی که خشمگین می شود باید تشخیص دهد که چه زمانی و به چه علت عصبانی و خشمگین می شود و این موضوع را به طرف مقابل بگوید و از او درخواست کند در این زمان آن را درک کرده و فرد را به نقطه عصبانیت نرساند.

سکوت کردن

زمانی که مسئله ای پیش آمد بهتر است فرد مقابل سکوت کند و تنها به صحبت های طرف مقابل گوش فرا دهد . بعد از اینکه عصبانیت فرد برطرف شد بهتر است یک زمان برای رفع این مسئله مشخص نماید تا به حل آن مسئله بپردازند .

زهرا امام روانشناس خوب در تهران (خانواده_ ازدواج_ طلاق_ کودک_ نوجوان_ اختلالات جنسی) جهت هر گونه مشاوره می توانید با شماره ی ۲۲۱۸۳۵۲۷ تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام زهرا امام مراجعه نمایید .

چهار شیوه اصلی ارتباطی

شیوه ارتباط ما با افراد دیگر تاثیر بسزایی در زندگی حرفه ای ما دارد . به همین خاطر توانایی ارتباط موثر از مهم ترین مهارت های است که ما باید در خودمان ایجاد نماییم . چهار شیوه اصلی ارتباطی وجود دارد که عبارت است از: ارتباط منفعلانه، تهاجمی، منفعالانه تهاجمی و قاطعانه حال برای آشنایی با هر کدام از این شیوه های ارتباطی با ما همراه باشید .

منفعلانه

در رفتار منفعلانه افراد اصراری ندارند بر روی حقوق خود بایستند و احساسات خود را ابراز کنند و حتی نیاز های خود را برآورده کنند . ارتباط منفعلانه معمولا از اعتماد به نفس پایین ناشی می شود و این افراد آن قدر برای خود ارزش قائل نیستند که فکر کنند نیازهایشان ارزش برآورده شدن دارد .
افراد منفعل معمولا در مقابل آنچه باعث عصبانیت آن ها می شود واکنشی از خود نشان نمی دهند و همین امر سبب می شود تا عصبانیت ها بر روی هم جمع شود و به یک باره طغیان می کنند و پس از فروکش کردن عصبانیت از رفتار خودشرمنده می شوند و دوباره به رفتار منفعلانه خود باز می گردند .
افراد با رفتار منفعلانه اجازه می دهند تا دیگران حقوقشان را پایمال کنند و رفتار قاطعانه از خود نشان نمی دهند معمولا این افراد احساسات و نظرات خود را بیان نمی کنند و ارتباط چشمی به خوبی برقرار نمی کنند و بدن آن ها همیشه حالت خمیده دارد.

تهاجمی

در شیوه ارتباط تهاجمی افراد به طریقی از حقوق خود دفاع می کنند که حق دیگران پایمال می شود و این افراد حرمت بقیه را حفظ نمی کنند و حتی ممکن است وارد حریم دیگران شوند .

ارتباط تهاجمی از اعتماد به نفس پایین ناشی می شود که این خود ریشه در احساس بی قدرتی دارد . افراد با رفتار تهاجمی سعی می کنند بر دیگران تسلط داشته باشند و دیگران را کنترل و تحقیر می کنند تا خود رشد کنند و معمولا این افراد زود عصبانی می شوند . رفتار آن ها گستاخانه و تهدید آمیز است و مخاطب را مقصر فرض می کنند و با صدای بلند و طلبکاران صحبت می کنند .

مهارت های ارتباطی زوجین

مهارت های ارتباطی زوجین

منفعلانه و تهاجمی

این افراد تصور می کنند نمی توانند با آن چیزی که آن ها را عصبانی می کند مواجه شوند و به همین خاطر زیرکارنه کار می کنند، به شما لبخند زده و از طرفی دیگر علیه شما کار می کنند.
در این نوع ارتباط معمولا برای مواجه شدن با مسئله، وجود مشکل را انکار می کنند قبول نمی کنند خشمگین هستند و چهره ای که به خود می گیرند که باور ندارید از درون خشمگین هستند .
این افراد در حالی که به رنجاندن و اختلاف مشغول هستند، وانمود می کنند که با شما همکاری دارند در حالی که چنین نیست و پشت دیگران صحبت می کنند .

قاطعانه

در این شیوه رفتاری افراد به صورت مشخص و قاطعانه از حقوق و نیازهای خود دفاع می کنند . ارتباط قاطعانه از اعتماد به نفس بالا منشا می گیرد و این افراد برای خود، وقت و نیاز های عاطفی و جسمی شان ارزش قائل هستند و در عین حال برای حقوق دیگران هم ارزش قائل هستند . افراد قاطع معمولا خواسته هایشان را به صورت واضح بیان می کنند و از حقوق خود دفاع می کنند . تماس چشمی خوبی برقرار می کنند و نحوه نشستن و حرف زدن آن ها با آرامش همراه است . برخورد قاطعانه تکنیک ساده ای نیست ولی مهارتی است که می توان یاد گرفت .

نتیجه گیری

یکی از بهترین راه های پیشگیری از بروز اختلافات، آموزش مهارت های ارتباطی زوجین است . ما انسان ها تنها قادر هستیم خود را تغییر دهیم و سعی نکنیم در مشاجرات خود را بی تقصیر بدانیم. برای حل تعارضات خود می توانید از کمک های تخصصی یک روانشناس خوب استفاده نمایید .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − نه =