سندرم پای بیقرار

سندرم پای بیقرار، اختلال عصبی است که با حرکات ناگهانی و غیر قابل کنترل پاها همراه می باشد. این حالت عمدتا عصرها و زمانی که فرد در حالت خوابیده و یا نشسته قرار دارد، اتفاق می افتد. این سندروم در تمامی سنین دیده می شود، و می تواند منجر به بروز اختلالات خواب و خواب آلودگی در طول روز شود.

بر هم خوردن تعادل مواد شیمیایی در مغز (دوپامین)، که مسئول ارسال پیام هایی در کنترل حرکات عضلات و ماهیچه ها هستند، می تواند یکی از علل بروز این سندرم باشد.دکتر یاراحمدی متخصص مغز و اعصاب فوق تخصص اختلال خواب از امریکا درمان های خاصی برای بیماران در مطب انجام می دهد . جهت مشاوره و مراجعه با شماره های ۰۹۳۰۶۴۸۷۸۷۸ و ۸۸۸۸۳۷۱۸ تماس بگیرید.برای ارتباط با دکتر به کانال تلگرام و اینستاگرام مراجعه کنید .

علائم سندرم پای بیقرار

–  احساس ناراحتی بعد از خوابیدن و یا نشستن

–  بهبود احساس ناراحتی با تکان دادن پاها

–  تشدید علائم در عصر و شب

–  حرکت و یا کشش ناگهانی پاها

علائم می تواند در هر دو سمت بدن/ هردو پا دیده شود، و حتی ممکن است بازوها نیز درگیر شوند. گاهی افراد مبتلا به این سندرم، تنها از کشیدگی و یا بی حسی عضلات شکایت نمی کنند، بلکه تمایل به تکان دادن پای خود دارند. شدت علائم متفاوت است و ممکن است گاهی هیچ گونه علامتی از این سندرم دیده نشود.

سندرم پای بیقرار

علل سندرم پای بیقرار

علت اصلی بروز سندرم پای بیقرار هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما بر هم خوردن تعادل مواد شیمیایی در مغز (دوپامین)، که مسئول ارسال پیام هایی در کنترل حرکات عضلات و ماهیچه ها هستند، می تواند یکی از علل بروز این سندرم باشد. این اختلال می تواند زمینه ژنتیکی و وراثتی داشته باشد، به خصوص اگر این عارضه قبل از 40 سالگی اتفاق بیفتد.

بارداری و یا تغییرات هورمونی، می تواند باعث تشدید علائم این سندروم شود، بسیاری از خانم ها در ماه های اول بارداری و یا اواخر سه ماهه اول بارداری، علائم این سندرم را تجربه می کنند. اما علائم بعد از به دنیا آمدن کودک، برطرف خواهد شد.

عواملی مانند کمبود آهن، مشکلات کلیوی و یا برخی آسیب های نخاعی، در بروز سندروم پای بیقرار نقش دارند.

تشخیص سندرم پای بیقرار

تشخیص این سندرم بر مبنای زیر صورت می گیرد:

–  آغاز و یا تشدید علائم هنگام استراحت و یا نشستن

–  تسکین علائم با انجام فعالیت هایی مانند راه رفتن و یا کش آمدن

–  بدتر شدن حرکات پاها در طول شب

جهت تشخیص، متخصص مغز و اعصاب ، تست های فیزیکی و اعصاب را انجام می دهد. آزمایش خون نیز جهت بررسی سطح آهن و آنزیم های کلیوی، نیز تجویز می شود.

درمان سندرم پای بیقرار

ممکن است مصرف مکمل های آهن، به تسکین و یا بهبود علائم کمک کند. داروهایی که میزان ترشح دوپامین را در مغز افزایش می دهند، داروهای شل کننده عضلات و یا داروهای خواب آور، از دیگر اقدامات درمانی این سندرم هستند.

اختلال عدم توانایی حفظ خواب

این اختلال به نام  sleep maintenance  insomnia یا اینسومنیا یا بی خوابی ناشی از عدم نگه داشتن یا حفظ خواب گفته می شود. در این حالت فرد در شروع خواب یا به خواب رفتن دچار مشکل نمی باشد ولی در حفظ و ممتد نگه داشتن آن دچار مشکل می باشد . فرد ممکن است در کمتر از 30 دقیقه به خواب رود اما نمی تواند خواب را به صورت ممتد و یک تکه تا صبح حفظ کند. مثلا فرد در ساعت 11 شب به رختخواب می رود 11:15 به خواب رفته و در ساعت 1 نیمه شب از خواب بیدار می شود و مجدد سعی بر خوابیدن می کند . 2 ساعت دیگر از خواب بیدار می شود. این افراد تا صبح چندین بار از خواب بیدار شده و به خواب می روند . به همین جهت صبح از خواب خود رضایت نداشته و دلیل آن را تکه تکه بودن خواب در طول شبانه روز می دانند.

اختلال-عدم-توانایی-حفظ-خواب

علت اختلال عدم توانایی حفظ خواب

1. افرادی که دارای اختلالات اضطرابی نظیر موارد ذیل هستند خواب کافی ندارند :
  • اضطراب شدید
  • افرادی که حملات پانیک یا هراس دارند .
  • اختلال افسردگی

این افراد خواب عمیقی ندارند و با کوچکترین تحریک صوتی یا خود به خود از خواب بیدار می شوند. در این حالت مغز وارد مرحله سوم خواب نانره (خواب عمیق) نمی شود به همین جهت فرد از خواب بیدار می شود.

1. اختلالات اسکلتی – عضلانی

افرادی که دارای مشکلات دردناکی به هر علتی در کمر ، گردن ، دست و پا دارند . این علل شامل  دیسک کمر ، دیسک گردن ، شکستگی استخوان ، اختلال عصبی در اثر دیابت ( احساس گز گز شدن در دست و پا ایجاد می شود)، بیماری پارکینسون ( به دلیل خشکی در حرکات در اثر این بیماری در هنگام خواب حرکت بدن کند به همراه احساس درد می باشد ) . این افراد به دلیل درد از خواب بیدار می شوند.

1. انواع اختلالات حرکتی

افرادی که مبتلا به لرزش و هرگونه اختلالات حرکتی هستند ممکن است به اختلال عدم توانایی حفظ خواب مبتلا شوند.

امروزه اختلال خواب در بین افراد بسیار شایع می باشد . نداشتن خواب کافی باعث می شود فرد توانایی کافی برای انجام کارهای روزمره نداشته باشد . دکتر یاراحمدی فوق تخصص اختلال خواب از امریکا از روش های نوینی برای درمان این اختلال برای بیماران در مطب انجام می دهد . جهت مشاوره و مراجعه با شماره های ۰۹۳۰۶۴۸۷۸۷۸ و ۸۸۸۸۳۷۱۸ تماس بگیرید.برای ارتباط با دکتر به کانال تلگرام و اینستاگرام مراجعه کنید .
  1. اختلال قلبی

افرادی که دارای مشکلات قلبی از جمله احتقان قلب هستند به این اختلال خواب دچار می شوند . به دلیل تجمع مایعات در ریه ، قلب توانایی درست پمپاژ خون را ندارد در نتیجه خون در رگهای ریوی باقی می ماند در این حالت خون از رگهای ریه خارج می شود که اصطلاحا به آن آب آوردن ریه می گویند. فرد به دلیل اختلال تنفسی که به صورت ثانویه به قلب مرتبط می باشد از خواب بیدار می شود. افرادی که مشکلات ریوی مانند آسم دارند و سایر بیماری های محدود کننده حجم ریه را دارند ( مانند افرادی که سالها سیگار می کشند ) ممکن است به دلیل مشکلات ریوی و قلبی از خواب بیدار شوند.

1. اختلالات حرکتی خواب

افرادی که دارای پای بیقرار دارند و در طی خواب دچار پرش می شوند که آنها را از خواب بیدار می کنند.

1. اختلال تنفسی حین خواب

این افراد وقتی به خواب می روند ، به دلیل تنگی مجاری تنفسی ، وقفه تنفسی پیدا می کنند و در پی این اختلال بارها از خوای بیدار می شوند. این افراد ممکن است زمان بیدار شدن از خواب خود را به یاد نیاورند . این افراد درصد زیادی از خواب را در مرحله عمیق سپری نمی کنند . به همین دلیل خواب کم داشته و این میزان کم نیز در مراحل سطحی خواب سپری می شود . این افراد ممکن است در طول روز چرت بزنند و دچار خستگی مفرط می شوند

درمان اختلالات تنفسی حین خواب

دکتر علیرضا یاراحمدی متخصص مغز و اعصاب و فلوشیب فوق تخصصی خواب از امریکا درباره اختلالات تنفسی حین خواب یا آپنه خواب می گوید: نوع درمان به تشخیص پزشک بستگی دارد . افرادی که خرخر می کنند و وقفه های تنفسی حین خواب دارند ،دارای مشخصاتی هستند از جمله چاق هستند ، گردن کوتاه و پهنی دارند . این افراد برای انجام تست خواب انتخاب می شوند . معمولا این افراد صبح ها خواب آلوده هستند و از خواب شب رضایت کافی ندارند. این افراد ممکن است دارای فشار خون ، بیماری قند ، کاهش حافظه ، ضعف میل جنسی ( بخصوص در آقایان) و افزایش تعریق باشند . بعد از اینکه از این افراد ( ازصبح تا شب )تست خواب گرفته می شود ، تعداد وقفه های در ساعت به خفیف ، متوسط یا شدید تقسیم بندی می شوند و درمان بر اساس نوع آن صورت می گیرد .

درمان اختلالات تنفسی حین خواب

روش های درمان اختلالات تنفسی حین خواب

1. در صورتی که از نوع متوسط تا شدید باشد از طریق دستگاه CPAP می باشد . این دستگاه نوعی ماشین کوچکی است که هوا را با فشار وارد مجاری تنفسی می کند . این دستگاه با ماسک به فرد متصل می شود . بیمار برای استفاده از این دستگاه در ابتدا باید آموزش های لازم را ببیند تا بتوانند مانند عینک بر چشم جزوی از بدن دانسته و احساس ناراحتی نکنند . برای این کار 20 دقیقه قبل از اینکه فرد به خواب رود باید از دستگاه استفاده کند. به تدریج در زمان هوشیاری که مدت  20 تا 30 دقیقه می باشد فرد وجود این دستگاه را احساس می کند و بعد از آن به خواب می رود. بیششتر بیماران در صورتی که پزشک فشار دستگاه را به درستی تنظیم کند افراد خواب راحتی داشته و رضایت کامل دارند و اکثرعلائم تنفسی برطرف می شود.
  2. درمان های کمکی که برای نوع خفیف وقفه های تنفسی حتی در موارد استفاده از دستگاه کاربرد دارد ، کاهش وزن می باشد . به افرادی که اضافه وزن دارند و دارای این اختلال هستند دکتر یاراحمدی توصیه به کاهش وزن دارد . رعایت اصول بهداشت خواب به این افراد کمک زیادی می کند از جمله :
  • بلافاصله بعد از خوردن غذا و با شکم پر به رختخواب نروند.
  • ارتفاع تخت و بالش و میزان سفتی بالش باید استاندارد باشد .
  • فرد نباید در وضعیت طاق باز بخوابد زیرا احتمال تشدید وقفه های تنفسی در این حالت وجود دارد . برای این افراد توصیه می شود بالشی در پشت خود قرار داده و به پهلو بخوابند تا بالش مانع از خوابیدن به حالت قبلی ( طاق باز) باشد . همچنین در صورتی که فرد از کمربندهای ابری استفاده کند مانع از برگشتن به حالت قبلی می شود .
  1. یکی دیگر از درمان های این اختلال استفاده از ابزارهایی است که دندانپزشکانی که در رشته خواب تحصیل کرده اند انجام می دهند . بیمارانی که دارای نوع خفیف تا متوسط هستند به این دندانپزشکان ارجاع داده می شود . دندانپزشک از فک پایین بیمار قالب گیری می کند و دستگاهی مانند ارتودنسی را در دهان قرار می دهند . این دستگاه کمک می کند که عضلات مربوط به فک پایین در هنگام خواب به جلو بیاید که باعث باز شدن مجاری تنفسی می شود.
  2. از دیگر روش های درمان این اختلال جراحی می باشد . این جراحی که توسط متخصص گوش و حلق و بینی انجام می شود مجاری تنفسی فوقانی هوایی به صورت فیزیکی باز می شود البته جراحی دارای عوارض جدی می باشد . بنابراین فقط بیمار در صورتی که با روش هایی که اشاره شد درمان نشود تصمیم به جراحی بگیرد .
  3. روشی نوینی برای این اختلال می باشد که در امریکا نیز استفاده می شود . این روش با نام inspire therapy می باشد که دستگاهی را در زیر سینه قرار می گیرد .این دستگاه برای تحریک عضله های گلو وزیر زبان می باشد . با ماهیچه های تنفسی دیافراگم ارتباط دارد . زیر گلو سنسوری نصب می شود که عضله زیر زبانی را تحریک می کند و باعث می شود این عضلات حین خواب فلج نشوند. زیرا فلج شدن این عضلات باعث مسدود شدن مجاری تنفسی در حین خواب می شود.

عوامل تشدید اختلال تنفسی حین خواب

مواردی که باعث تشدید وقفه های تنفسی حین خواب می باشد:

• مصرف الکل : درست است که با مصرف الکل فرد راحت به خواب می رود اما نیمه دوم خواب را دچار مشکل می کند و مجاری تنفسی را فلج می کند که در نهایت حالت خفگی را در بیماران تشدید می کند
  • استفاده از دخانیات نظیر سیگار ، قلیون و مواد مخدر ( مصرف مواد مخدر نه تنها باعث وقفه های انسدادی می شود بلکه منجر به وقفه های مرکزی می شود . در این حالت مغز به مدتی دستور قطع تنفس را می دهد که فرد را دچار آسیب های جدی می کند . )